Kürd etnik oluşumun vatanı Yukarı Mezopotamya ve Anti-Toros platolarıdır.
Fakat Kürd etnik oluşumdaki etnik kültürel kimliğini ona hakim kılan Doğu Aryan kabilelerin ana vatanı "Ariya Vaeja" dır. Bu yerin kuzey batı Himalaya Dağları yani modern Afganistan toprakları olduğu tahmin ediliyor.
Kürdlerin Doğu Aryan Hindui Aryan kültürlü ataları bu topraklardan Ön Asya'nın batı ucundaki bugünkü topraklara MÖ 2000 sonrası göç etmeye başlamışlardır. Bu göçler, yüzlerce yıl sürmüştür. Bu tespit arkeolojik olarak katidir. Çünkü bölgede MÖ 2000 öncesi Doğu Aryan toplulukların Hindui Vedic inançlarına dair kültürel bir örnek bulunmamaktadır.
Kürd kavmi oluşumda yer alan Doğu Aryan kabileler; Anti-Toros Dağları ve Yukarı Mezopotamya'da MÖ 16. yy sonrası görülen Mitanni, Hitit, Luvi, Hyksos ve MÖ 8. yy. sonrası ise: önce İran ve sonra daha batıda Yukarı Mezopotamya'da görülen yine Doğu Aryan kültürlü Med, İskit/Saka, Kimmer, Pers, Part vs. kabileleridir.
Anlaşılan uzun zaman aralıkları ile doğudan batıya Doğu Aryan toplulukların göçleri devam etmiştir. Bu göç sürecini hem Doğu Aryan hem dönemin bölge devletleri kayıtları bizlere zaten anlatmaktadır.
Ön Asya’ya yerleşen Hyksos, Mitanni, Med, İskit, Kimmer, Pers, Part ve Sasani toplulukların benzer ve ortak Doğu Aryan dili ve dini kültürlerine sahip oldukları biliniyor.
Doğu Aryan Hindui Aryan Vedic kültürleri görünümleri ile bu toplulukların günümüzde Pakistan topraklarında kalan Indus Hindui kültürü ile geçmişte etkileşim içinde kaldıklarını gösterir. Nitekim İndus Vadisi'ndeki Harappa buluntularında ve Hindui Brahman dini görünüm ve kayıtlarında bu ortak kültürel geçmiş görülmektedir.
Kürd etnik kültürünü oluşturan diğer yapı; Kürdlerin Yukarı Mezopotamya yerlileri Kafkas kültürlü Hurri kabileleridir. Bölgedeki Hurri kabileler: Guti, Subarru, Lulubi, Kassit ve Elam toplulukları olarak biliniyor. Bu topluluklardan; Kassitler, Hurri-Aryan-Sami melez bir oluşum olarak kabul ediliyor. Daha çok İran coğrafyasında kalan Elamlar için bazı tarihçilerce onların da Hurri olabileceklerine dair iddiaları var. Yerel kabilelerin Doğu Aryanların bölgedeki egemenlikleri sonrası yeni etnik melez oluşumlarda tali planda Doğu Aryanlara entegre oldukları gözlenir. Melez süreçte Doğu Aryan toplulukların din ve dili kültürü yerel Kafkas kültürüne siyasal nedenler ile baskın gelir. Çünkü Doğu Aryan kabilelerin Ön Asya’da kesintisiz siyasal egemenlikleri sonrası etnik kültürel hâkimiyetleri oluşur. Bölge tamamı ile bu süreçte Doğu Aryan kültürün denetimine girer. Yukarı Mezopotamya ve İran’da kadim yerel Kafkas kültürler ise (sonuncusunu Urartular ve Elamlar temsil etmişlerdir.) asimile ve entegre edilerek bin yıla aşkın bir süreçte ortadan tedricen kalkarlar.
Yine Doğu Aryan toplulukların Yukarı Mezopotamyada çoğu zaman ortak yașam kurduğu topluluklardan bir diğeri Anti Torosların Güneyinde kalan Sami kavimlerdir. Özellikle Sami Asurlar ile Doğu Aryan kültürlü kabilelerin bu bölgelerde melez bir ortak kültürel geçmiș bulunur.
Ayrıca Aşağı ve Orta Mezopotamya'dan eski Sümer kültüründen III. Ur Hanedanı (MÖ 23. yy sonrası) kültürel etkileşim yaşanmıștır. Tabi tüm bu etkileşim ve örtüşmeler Kürd kavmi olușumu öncesidir.
Ayrıca bir sonuç olarak Ön Asya’da Med, Pers, Part, Sasani İmparatorluklarının kesintisiz 1500 yıllık egemen aryan kültürlü siyasi tarihi bölgenin iki büyük kavmi: Kürdlerin ve Farsların ataları Doğu Aryan kabilelerin ortak siyasal tarihini yaratmıștır.
Yani Kürd oluşumu Yukarı Mezopotamyalıdır.
Kürdlerin bu melez kavmi oluşum süreci bölgedeki Aryanik kültürel ilk görünümleri olan melezleşme tarihi MÖ 23. yy da başlar ve MÖ 6. yy sonrası Kürd kavmi oluşumu ile sonuçlanır.
Yukarı Mezopotamya da Sümer ve Akad dillerindeki bir bölge adı olan; "Kurti, Kırti, Guti" (Botan-Van- Hakkari) adları daha sonra yine bölge halklarınca: "Kurd, Kardu, Gord, Karda, Kurd" vs. olarak telaffuz edilirdi. Genel ifadede bu "Kurd" adlandırma kadim dönemde bölge adı olarak ifade edilir. "Kur" adı; Sümerce dilde; yuksek yer manasında gözükürken daha sonra "Kürd" adı: bu topraklar üzerinde ısrarlı olarak birliklerini koruyan ve yeni biçimde etnik kültürel bir kimliği yansıtan bölgedeki halkın genel kavmi/milli adı olduğu anlaşılır.
Özellikle MS 650 tarihi sonrası İslami dönemde oluşan yeni kültürel etkileşimler sonucu Doğu Aryan soylu; Kürd ve Fars yeni kavim adları daha çok milli coğrafyaları ile birlikte öne çıkar.
24.01.2020/Meleti Güncelleme.
Bahoz Şavata
Fakat Kürd etnik oluşumdaki etnik kültürel kimliğini ona hakim kılan Doğu Aryan kabilelerin ana vatanı "Ariya Vaeja" dır. Bu yerin kuzey batı Himalaya Dağları yani modern Afganistan toprakları olduğu tahmin ediliyor.
Kürdlerin Doğu Aryan Hindui Aryan kültürlü ataları bu topraklardan Ön Asya'nın batı ucundaki bugünkü topraklara MÖ 2000 sonrası göç etmeye başlamışlardır. Bu göçler, yüzlerce yıl sürmüştür. Bu tespit arkeolojik olarak katidir. Çünkü bölgede MÖ 2000 öncesi Doğu Aryan toplulukların Hindui Vedic inançlarına dair kültürel bir örnek bulunmamaktadır.


Kürd kavmi oluşumda yer alan Doğu Aryan kabileler; Anti-Toros Dağları ve Yukarı Mezopotamya'da MÖ 16. yy sonrası görülen Mitanni, Hitit, Luvi, Hyksos ve MÖ 8. yy. sonrası ise: önce İran ve sonra daha batıda Yukarı Mezopotamya'da görülen yine Doğu Aryan kültürlü Med, İskit/Saka, Kimmer, Pers, Part vs. kabileleridir.
Anlaşılan uzun zaman aralıkları ile doğudan batıya Doğu Aryan toplulukların göçleri devam etmiştir. Bu göç sürecini hem Doğu Aryan hem dönemin bölge devletleri kayıtları bizlere zaten anlatmaktadır.
Ön Asya’ya yerleşen Hyksos, Mitanni, Med, İskit, Kimmer, Pers, Part ve Sasani toplulukların benzer ve ortak Doğu Aryan dili ve dini kültürlerine sahip oldukları biliniyor.
Doğu Aryan Hindui Aryan Vedic kültürleri görünümleri ile bu toplulukların günümüzde Pakistan topraklarında kalan Indus Hindui kültürü ile geçmişte etkileşim içinde kaldıklarını gösterir. Nitekim İndus Vadisi'ndeki Harappa buluntularında ve Hindui Brahman dini görünüm ve kayıtlarında bu ortak kültürel geçmiş görülmektedir.
Kürd etnik kültürünü oluşturan diğer yapı; Kürdlerin Yukarı Mezopotamya yerlileri Kafkas kültürlü Hurri kabileleridir. Bölgedeki Hurri kabileler: Guti, Subarru, Lulubi, Kassit ve Elam toplulukları olarak biliniyor. Bu topluluklardan; Kassitler, Hurri-Aryan-Sami melez bir oluşum olarak kabul ediliyor. Daha çok İran coğrafyasında kalan Elamlar için bazı tarihçilerce onların da Hurri olabileceklerine dair iddiaları var. Yerel kabilelerin Doğu Aryanların bölgedeki egemenlikleri sonrası yeni etnik melez oluşumlarda tali planda Doğu Aryanlara entegre oldukları gözlenir. Melez süreçte Doğu Aryan toplulukların din ve dili kültürü yerel Kafkas kültürüne siyasal nedenler ile baskın gelir. Çünkü Doğu Aryan kabilelerin Ön Asya’da kesintisiz siyasal egemenlikleri sonrası etnik kültürel hâkimiyetleri oluşur. Bölge tamamı ile bu süreçte Doğu Aryan kültürün denetimine girer. Yukarı Mezopotamya ve İran’da kadim yerel Kafkas kültürler ise (sonuncusunu Urartular ve Elamlar temsil etmişlerdir.) asimile ve entegre edilerek bin yıla aşkın bir süreçte ortadan tedricen kalkarlar.
Yine Doğu Aryan toplulukların Yukarı Mezopotamyada çoğu zaman ortak yașam kurduğu topluluklardan bir diğeri Anti Torosların Güneyinde kalan Sami kavimlerdir. Özellikle Sami Asurlar ile Doğu Aryan kültürlü kabilelerin bu bölgelerde melez bir ortak kültürel geçmiș bulunur.
Ayrıca Aşağı ve Orta Mezopotamya'dan eski Sümer kültüründen III. Ur Hanedanı (MÖ 23. yy sonrası) kültürel etkileşim yaşanmıștır. Tabi tüm bu etkileşim ve örtüşmeler Kürd kavmi olușumu öncesidir.
Ayrıca bir sonuç olarak Ön Asya’da Med, Pers, Part, Sasani İmparatorluklarının kesintisiz 1500 yıllık egemen aryan kültürlü siyasi tarihi bölgenin iki büyük kavmi: Kürdlerin ve Farsların ataları Doğu Aryan kabilelerin ortak siyasal tarihini yaratmıștır.
Yani Kürd oluşumu Yukarı Mezopotamyalıdır.
Kürdlerin bu melez kavmi oluşum süreci bölgedeki Aryanik kültürel ilk görünümleri olan melezleşme tarihi MÖ 23. yy da başlar ve MÖ 6. yy sonrası Kürd kavmi oluşumu ile sonuçlanır.
Yukarı Mezopotamya da Sümer ve Akad dillerindeki bir bölge adı olan; "Kurti, Kırti, Guti" (Botan-Van- Hakkari) adları daha sonra yine bölge halklarınca: "Kurd, Kardu, Gord, Karda, Kurd" vs. olarak telaffuz edilirdi. Genel ifadede bu "Kurd" adlandırma kadim dönemde bölge adı olarak ifade edilir. "Kur" adı; Sümerce dilde; yuksek yer manasında gözükürken daha sonra "Kürd" adı: bu topraklar üzerinde ısrarlı olarak birliklerini koruyan ve yeni biçimde etnik kültürel bir kimliği yansıtan bölgedeki halkın genel kavmi/milli adı olduğu anlaşılır.
Özellikle MS 650 tarihi sonrası İslami dönemde oluşan yeni kültürel etkileşimler sonucu Doğu Aryan soylu; Kürd ve Fars yeni kavim adları daha çok milli coğrafyaları ile birlikte öne çıkar.
24.01.2020/Meleti Güncelleme.
Bahoz Şavata